Het Grote Eiland – het eiland van de Nieuwe

Vandaag is het tijd voor mijn laatste reisverslag vanuit Hawaii. Als ik kijk naar de krantenkoppen van de andere Post, dan moet je het vandaag de dag een “Groot Eiland – het eiland van de toekomst”….maar dat klinkt te corny voor mij. 🙂 En toch is het een Waarheid in…

Voor de Big Island hadden we gepland om voor een kort verblijf, maar het is veruit de grootste Hawaïaanse eiland. Zolang we hebben een plan, en dan voor de volle 4 dagen worden beslist. Dit was perfect!

Big-Island-Sunset

De eerste dag begon met een bezoek aan de meest beroemde, Hawaiian culturele site, de Puuhonua o Honaunau National Historical Park. Zoals in de meeste Nationale Parken, een goed aangegeven pad leidde door de vele bezienswaardigheden van het gebied. Er waren oude Hawaiiaanse te bewonderen van de huisjes die liefdevol gerestaureerd regelmatig, de oude stenen tablet games à la molen, en schaken, in de rots uitgehouwen symbolen (rotstekeningen), historische visvijvers voor de levering van de vroegere bewoners, en nog veel meer. Ik vond dit plaats, want ik kwam voor de eerste Keer met de culturele geschiedenis van Hawaii diep in aanraking. Dit maakte me Puuhonua o Honaunau zeer attent. Omdat ik nam me een paar keer op onze reis, de tijd en er voor een tijdje alleen met gesloten ogen, zitten, ademhaling en meditatie. Het was prachtig!

Na een bezoek aan de heilige plaats wilden we kijken naar de vruchtbare omgeving van Kona. Maar net zoals we aangekomen in onze huurauto, heeft een tropische regenbui! Eigenlijk, heel typisch voor de streek. Helaas, het was niet typisch dat hij gestopt. Eerst moeten we wachten nog een beetje, of rijden we helemaal niet, maar op een gegeven moment was het voor ons duidelijk dat we gewoon wilt om iets te missen en een sterke, warme regen heeft zijn bijzondere charme. 🙂

Dus maakten we onze weg naar de koffie regio van het Grote Eiland. De Kona koffie is een specialiteit, en dankzij de vele koffieplantages, we waren in staat om hem in alle variaties: sterke geroosterde, zwak geroosterd, als Mengen met additieven, zoals vanille of Macadamia, enz.! Ik zou gekund hebben voor altijd er, onder het genot van verblijf….vooral omdat de regen was het nog steeds. Maar op een gegeven moment zijn we dan doorgereden naar Kealakekua Bay – dit is de Hawaiiaanse naam zal ik niet vergeten! Niet omdat de Baai zo uitzonderlijk mooi is, maar omdat mijn vriend is gestopt met het op deze plek en mijn Hand….in de stromende regen onder een kleine golfplaten tin hut, nadat we gekregen hebben van de oude Hawaiiaanse uw laatste twee Leis (kransen van bloemen uit Plumeria) gratis! …..Het stopt niet met regenen…maar dat was me gewoon niet schelen… 🙂

Op de tweede dag op het Grote Eiland Vulcano National Park. Als kind hield ik van vulkanen en Lava….dus ik was benieuwd hoe het is om daadwerkelijk te zien te LEVEN. Sinds de Big Island is de jongste van de Hawaiiaanse Eilanden, worden aangehouden in tegenstelling tot de oudere Eilanden is er nog veel vulkanische activiteit. Eerst keken we naar de Kilauea krater. In tegenstelling tot een paar jaar geleden, hij is niet meer de Drive-In vulkaan in de wereld, wat de Amerikanen aangeduid als een mooie….voor enige tijd, ontstaan vanuit het Interieur in grote hoeveelheden giftige gassen, zodat de Crater Rim Drive is slechts de helft begaanbaar. Ook wandelingen direct aan de rand van de krater is ten strengste verboden! Sinds ik voor het eerst bewust werd van hoe instabiel onze aarde is. Op het Grote Eiland kan veranderen binnen een paar uur, de Erdaktivitäten zo sterk dat een vulkaan uitbarst of zelfs exploderen, het heeft een paar keer gebeurd al! Uiteraard zijn alle activiteiten zullen strikt worden gecontroleerd…maar het verandert niet het feit dat er geen krachten van beheersbare natuur. “Helaas,” was de tijd van ons bezoek, niet vloeibare Lava. Echter, ik vond de aanblik van de afgekoelde Lava, die inderdaad overal te zien in alle leeftijdsgroepen structuren langs de Chain of Craters Road, absoluut enorm! Wie houdt van het Canarische eiland Lanzarote, is het Grote Eiland van de liefde! Het Grote Eiland is zo nieuw en fris…het verandert door de vulkanische activiteit voortdurend, en de natuur nog altijd weet te kijken haar grondgebied te heroveren. Ik was erg onder de indruk!

De derde dag was zeer sportief op het Grote Eiland: Zip-Voering en zwemmen we hadden gepland. Daarom was het in de Ochtend vroeg in de richting van het Noorden. Onze Zip-Voering van de Tour hebben we geboekt met Big Island Eco-Avonturen, en ik moet zeggen: alles goed is gedaan! 🙂 We gingen in een groep van 8 mensen om ons “Avontuur”. Twee ervaren managers hebben geleid ons door de dichte jungle van Zipline naar de Zipline. Elk van de 8 Ziplines had een bijzondere naam en een bijzonder geschiedenis….het was dus de snelste, Langste, de Hoogste, de Stuiterende-Zipline, waarop je kon fladderen als een vlinder door de lucht, enz.! In het begin, een beetje angst met schommels, natuurlijk….”Oh God, zo hoog boven de grond! Aaaah”….maar omdat ik wist dat de back-up technologie is al het Klimmen goed, ik had heel snel genomen te vertrouwen. En dus zijn we eigenlijk al van de Ziplines. Het is zo leuk! Met elke Zipline ik was dapper en niet verplaatsen in het einde alleen hands-free, maar ook nog steeds bij het beginpunt met de voeten stevig afgestoten om meer Snelheid. Een Gekke Ervaring! 🙂

Maar zelfs de korte wandelingen tussen de Ziplines waren geweldig! Omdat de twee toezichthouders rond kenden elkaar niet alleen met touwen, maar ook met de hele Fauna om ons heen! Ze liet ons de wilde gember, kaneel planten, Lilikois, guaves, macadamia noten, en zo veel meer. Ik was constant aan het Eten, omdat ik wilde proberen alles in een keer! Meer exotische Schoon het Eten is niet om eindelijk! 😉

Na ons avontuur, we hebben gekozen op de Noord-West kust van een mooi strand om te Ontspannen en te zwemmen. Ik moet zeggen, de stranden van het Grote Eiland zijn de mooiste…maar natuurlijk, we werden verwend met een van Maui en Kauai super. Het was er, maar zeker een van de middag naar een goede tijd.

Op onze laatste dag, hebben we ons weer naar de oostkust van het Grote Eiland. Sinds de Big Eiland is heel groot, het duurt een bepaalde tijd, totdat aan de andere kant. Aan de oostkust, hebben we gekeken naar het gebied rond de legendarische Waipiu Vallei. Dit is een vallei die wordt nog steeds bewoond door mensen die van oudsher. Er is geen elektriciteit, geen stromend water en zelfs niet op een redelijke manier naar beneden. Natuurlijk, je kunt zien dat het dal nog steeds lopen, maar ik vond het mooi, de rest niet van de mensen te storen. Het uitzicht vanaf het Uitkijkpunt was geweldig! Een ander Hoogtepunt op de oostkust, in de Akaka Falls….misschien wel de perfecte watervallen in Hawaii. De Akaka Falls geluid ingesloten ongeveer 135m in de diepte en zijn in een prachtig regenwoud. De weg naar het Akaka Falls is, hoewel erg toeristisch, maar ik vond het nog steeds een droom, om weer op een compacte ruimte, de diversiteit van een regenwoud. Hier ook, ik gaf mezelf een lang Moment van stilte voor mij.

In spirituele termen, zij heeft gedaan voor me op het Grote Eiland. Ik heb een belangrijke beslissing genomen in de richting van mijn toekomst. Aan de andere kant heb ik gemerkt dat dit ook zo in mijn hoofd, meer rust en duidelijkheid sets in. Terwijl Maui heeft mij flitste over mijn indrukken absoluut, en Kauai geworteld mij zeer diep met mijn eigen verleden, ik had het gevoel, te vinden op het Grote Eiland, een bepaalde innerlijke balans. Ik was kalm en tevreden zijn met alle dingen zoals ze gebeuren. Als ik wist waar mijn pad is… 🙂

Onze reis naar Hawaii was absoluut een intense ervaring van het leven! Mij niet raakte een reis met alle zintuigen en mijn ziel. Misschien ben ik meer open om deze ervaringen dan in het verleden….misschien was het de magie van de Hawaiiaanse Eilanden zelf….of beide?! Ik weet het niet. Maar ik ben zo blij en dankbaar dat ik in staat was deze reis in mijn leven! 🙂

En naar de mate van Hawaii, nu wil ik je mijn mooiste foto ‘ s van de Big Island. Veel plezier bij het Kijken!

Big-Island-Akaka-Falls-2Big-Island-LandschaftBig-Island-SteamsBig-Island-Ziplining Big-Island-Vulkan-bei-Nacht Big-Island-Verlobung Big-Island-Spencer-Beach Big-Island-Sonnenuntergang Big-Island-Road-Closed Big-Island-Regenwald Big-Island-Painted-Church Big-Island-Leis Big-Island-Krater Big-Island-Krater-Trail Big-Island-Kona Big-Island-Kona-Kaffee Big-Island-Kona-am-Abend